Kitap Yaşam

Kitap Yaşam
...

7 Eylül 2008 Pazar

Olasılıksız/Adam Fawer


Adı: Olasılıksız
Yazarı: Adam Fawer
Orjinal Adı ve Dili: İngilizce-Improbable
Türü: Psiikolojik Hikaye
Yayınevi: April
ISBN: 975-6006-05-6
Diyelim ki şöyle bir süredir güzel bir kitap okumadınız ve kurgu kitaplara bayılıyorsunuz. Şöyle hayalgücünüzün sınırlarını zorlayacak, düşündürecek ve size bambaşka dünyaların kapılarını açacak bir kitap arıyorsunuz. Ama öyle klasik tarzda olmasın. Gerçeğe yakın olsun, heyecanlandırsın diyorsanız Adam Fawer’in Olasılıksız adlı kitabını okuyun derim. Neden mi?
Kitapta ana konu, gelecekten haber verme meselesi. Olasılıksız, aslında 4-5 kişinin hayatını kesiştiren ilginç bir kitap. Her olasılığı kafasından hesaplayabilen David Caine kitabın ana karakteri. Aslında kitapta diğer kişiler de detaylı anlatıldığı için tam olarak ana karakter diyemiyoruz, ama meselenin ortasında o var. Ajan Nava Vaner, David’in ikizi Jasper, bilimsel deneyler yapan Dr.Tversky, kızını kurtarmaya çalışan bir baba Martin Crowe. Kitap, olasılık teorisi ve bilimi, felsefe, matematik, aksiyon, kuantum fiziği, kumar ve zaman tanımı ile karışık bir içeriğe sahip. Fawer, ihtiyacı olan nesneleri müthiş bir şekilde organize etmiş. Hikaye bazı yerlerde karışık gibi ama emin olun mükemmel.
Kitap kurgusal olarak tek kelimeyle müthiş. Özellikle determinizm (nedensellik, bkz. Wikipedia) hakkında yapılan tartışmalar benim çok ilgimi çekti. Bu konuda internette biraz araştırma yapma isteği bile hissettim. Olasılıksız’ın gözüme çarpan tek kötü özelliği edebi açıdan çok başarılı olmaması. Anlatım eğer çok fazla kitap okuyorsanız size basit gelebilir. Aslında bu sadelikten de öte birşey. Konular arasında konan ayrımlar bazı yerlerde yanlış olmuş. Aynı olay devam ederken ayraç konulmuş vs.. Ama beni çok rahatsız etmedi, sizi de edeceğini düşünmüyorum, en azından ümit ediyorum.
Size Olasılıksız’ın arkasında yazan yazıları aktarayım,
“Bitirmek için yarını, başkasına anlatmak için bitirmeyi beklemeyeceksiniz.”
“Bir sabah yıllardır görmediğiniz bir arkadaşınızı düşünerek uyandınız. Bir saat sonra, onunla sokakta karşılaştınız. Sizce bu sadece tesadüf mü, yoksa çok daha farklı bir anlamı olabilir mi?
Eğer siz de kontrolün kimde olduğunu merak ediyorsanız, ‘OlasılıkSız’ tam size göre bir roman.
-Sertalp Bilal-
10/10

Hiç yorum yok: